Isännöitsijätoimisto Itkonen Oy toimii pääkaupunkiseudulla tuottaen isännöintipalveluita asunto-osakeyhtiöille. Lähes kaikissa yrityksen isännöimissä kohteissa ovat käytössä Green Carpetin mattohuollon kokonaispalvelut. Sekä isännöitsijätoimisto että asukkaat ovat olleet tyytyväisiä toimivaan kokonaisuuteen.
Isännöitsijätoimisto Itkonen Oy työllistää tällä hetkellä yhteensä 10 henkilöä. Yritys isännöi pääkaupunkiseudulla asunto-osakeyhtiömuotoisia omistustaloyhtiöitä. Kiinteistökanta muodostuu pääsääntöisesti kerrostaloyhtiöistä.
– Olen pyörittänyt omaa isännöintitoimistoa 35 vuoden ajan, kertoo yrittäjä Vesa Itkonen.
Yhteistyö on vuosien varrella laajentunut
Itkonen oli yksi ensimmäisiä keskisuuria isännöitsijätoimistoja, joka otti käyttöönsä Green Carpetin mattohuollon palvelut noin kymmenen vuotta sitten. Yhteistyö sai alkunsa mattojen pesusta, mutta on sittemmin laajentunut myös uusien mattojen hankintaan sekä mattojen kunnon raportointiin.
– Meillä oli aiemmin joko omistus- tai vaihtomattoja. Se ei ollut kovin tehokasta, kun pesufirma ajoi toista sataa kilometriä jonnekin pelkästään noutamaan matot. Pesun ajaksi piti myös järjestää korvaavat matot. Tämä oli aika työlästä. Kun kuulin tästä uudesta vaihtoehdosta, niin olin täysin myyty, Itkonen muistelee.
– Kokonaisuudessa oli meille kolme tärkeää pointtia. Ensimmäinen niistä oli se, että matot saadaan pestyä paikan päällä, jolloin turhat ajot jäävät pois. Toinen oli se, että emme tarvitse vaihtomattoja. Kolmas pointti oli se, että pystymme käyttämään omia mattojamme. Olen tehnyt laskelmia siitä, että hyvälaatuinen omistusmatto tulee asuintaloissa pitkässä juoksussa halvemmaksi kuin vuokramatto, Itkonen summaa.
Puhtaat matot ja tyytyväiset asukkaat
Lähes jokainen yrityksen isännöimä taloyhtiö käyttää Green Carpetin palveluita. Kohteiden porraskäytävissä on Itkosen mukaan yhteensä lähes 200 mattoa. Matot käydään pesemässä sopimuksen mukaan tietyin väliajoin siten, ettei isännöitsijätoimisto anna Green Carpetille valmista aikataulua, vaan yritys saa sovittaa aikataulut itse. Pesujen jälkeen Green Carpet raportoi Itkoselle mattojen kunnosta.
– Pesurytmi voidaan sopia vapaasti kiinteistösijainnin mukaan. Isännöinti on hektistä puuhaa, minkä vuoksi haluamme selkeän ja yksinkertaisen ulkoistetun sopimuksen ilman, että siihen tarvitaan kuittauksia tai vahvistuksia joka kerta erikseen. Minua kiinnostaa vain se, että matot ovat puhtaana edullisin kustannuksin ja asiakaskunta tyytyväistä, Itkonen painottaa.
– Pesun jälkeen tulee raportti, jossa kerrotaan, että matot on pesty ja missä kunnossa ne ovat. Kun matto alkaa olla elinikänsä päässä, niin voimme pyytää Green Carpetilta tarjouksen uudesta, hän jatkaa.
”Yhteistyö on sujunut hyvin”
Isännöitsijätoimiston asiakkaat ovat kokeneet palvelun huomaamattomaksi sekä toimivaksi. Kymmenessä vuodessa ei ole Itkosen mukaan tullut käytännössä ainuttakaan asukasreklamaatiota.
– Minulle tärkeitä kulmia tässä ovat myös palvelun ekologisuus sekä se, että kyseessä on kotimainen toimija, Itkonen painottaa.
– Yhteistyö on sujunut hyvin, mikä ei nykyään ole itsestäänselvyys, hän päättää.